Hoppa över till innehåll

Our story

2021 – DiscKings början

Idén till företaget föddes våren 2021, när jag precis hade avslutat min militärtjänstgöring och arbetade som elevassistent före universitetsstudierna. Jag hade spelat discgolf då och då i flera år, men coronapandemin hade drivit sportens popularitet till en helt ny nivå. Jag märkte att efterfrågan på diskar hade ökat enormt – nya diskar gick inte att få tag på någonstans, och att köpa begagnade på Facebook var långsamt, dyrt och riskfyllt.

Drömmen om att starta ett eget företag hade funnits länge, och jag såg en marknadspotential i situationen. Jag diskuterade idén med vänner och hittade en webbshop för begagnade diskar. Jag insåg att det skulle kunna göras bättre och beslöt att starta en egen webbshop. Även om projektet inte skulle lyckas, tänkte jag att jag i alla fall skulle lära mig om entreprenörskap och e-handel, vilket skulle vara bra för mina kommande handelsstudier. Eftersom jag saknade erfarenhet av företagande ville jag ha med en affärspartner.

Jag föreslog idén till min armékompis Jere, som jag hade spelat på Haminas RUK discgolfbana med. Jere hade tävlat en del och kände spelare och branschen bättre. Jere gillade idén och vi började arbeta.

Vi grundade ett aktiebolag, lät designa logotypen och skapade själva webbshoppen på Shopify. Målet var att bygga en webbshop där diskar kunde köpas snabbt, enkelt och pålitligt. Vi köpte begagnade diskar och väskor för cirka 500 euro, prissatte och fotograferade dem och lade upp dem i webbshoppen. Den första versionen av webbshoppen öppnades den 16 maj 2021 – och så föddes DiscKing.

Beställningarna började komma in direkt, och vi beslöt att lotta ut Väinö Mäkeläs Archer-disc på Instagram. Detta visade sig vara ett av våra viktigaste beslut, då utlottningen gav oss nästan 4000 följare och skapade en stark grund för sociala medier. Restocks – påfyllningar av begagnade diskar – släppte vi varannan vecka och ibland hade vi över 700 köpare på sidan samtidigt. Detta ledde också till utmaningar, som när samma disc köptes av sju olika kunder på en sekund.

Mina föräldrars garage blev snabbt för trångt, och i juli flyttade vi till ett kontor på ca 20 kvadratmeter i Kaarina. Där jobbade vi från morgon till kväll och lade upp begagnade diskar i webbshoppen, och alla intäkter investerades i att utöka lagret. Vi ville även inkludera nya diskar och tillbehör, men under hösten visade det sig svårt att få tag på nya produkter. Flera tillverkare krävde även en fysisk butik, så nästa steg var att öppna en sådan.


2022 – Öppning av fysisk butik

Under vintern sökte vi lämpliga lokaler och i januari 2022 hittade vi ett utrymme på ca 100 kvadratmeter i Piispanristi, Kaarina. Vi förhandlade fram ett banklån, renoverade lokalerna och öppnade butiken i mars. Öppningsdagen var en succé: hundratals personer stod i kö, och över 500 kunder besökte butiken under dagen. Sortimentet omfattade både begagnade och nya diskar från kända tillverkare som Prodigy och Innova.

Butiken gick bra och försäljningen i webbshoppen började återigen öka. Vi fortsatte med söndagens restocks, vilket skapade en rutin för kunderna. Vi grundade också vårt första representantteam och deltog i evenemang över hela Finland. Under sommaren blev lokalerna dock för små i takt med att lagret växte.

Av en slump frigjordes ett annat utrymme på ca 500 kvadratmeter, precis bredvid vår butik. Vi insåg genast att det skulle passa vår verksamhet perfekt. De nya lokalerna skulle ha utrymme för en stor butik, kontor och lager samt ett inomhusträningscenter för discgolf, som hade varit en långvarig dröm. Finansiering ordnades, renoveringen började, och i oktober 2022 öppnade vi den nya butiken och Finlands första inomhusträningscenter för discgolf.


2023 – Ett år av tillväxt

Under 2023 fokuserade vi på att utveckla webbshoppen, butiken, träningscentret och marknadsföringen. Vi investerade i lager och förbättrade våra processer för begagnade diskar. Dessutom började vi med betald marknadsföring, som gav lovande resultat. Vi lanserade KingiLiiga, vår egen putting-liga, som snabbt blev populär bland lokala spelare.

Representantteamet växte med nya medlemmar, och vi grundade Junior- och Ambassadörteam, för vilka vi fick hundratals ansökningar. För första gången kunde vi också betala en mindre lön till delägarna.


2024 – Siktet inställt på internationell expansion

Målet för 2024 har varit att professionalisera verksamheten. Vi har förtydligat varumärkets profil och processer och utökat lagret ytterligare. Vi har nu sålt nästan 100 000 begagnade diskar, och våra söndagsrestocks har fortsatt regelbundet. Sortimentet för nya produkter har utökats ytterligare, och vi har inlett ett samarbete med Merrell för att sälja deras discgolfskor.

Internationell expansion har varit ett av årets viktigaste mål. Vår engelskspråkiga webbshop (discking.eu) har funnits i några år och fått beställningar från hela världen. I somras öppnade vi vår svenskspråkiga webbshop (discking.se) och började marknadsföra i Sverige, vilket gett bra resultat. Vårt mål är att växa DiscKing-märket internationellt och ta det till nästa nivå.



Tiden får utvisa hur långt vi når – tack till alla kunder och samarbetspartners för resan hittills!

-Eemil Matti / Grundare